Van Elder & Associates
Avocats, Attorneys at law, Advocaten

Voor de ondernemingen

Bij hun opstart
-    Advies over de vorm, de statuten, de aandeelhoudersovereenkomsten, bijzondere clausules, toekomstige gevolgen, alternatieven.

Tijdens hun ontwikkeling
-    Operaties van aankoop, verkoop en herstructurering (kapitaaverhoging, fusie, splitsing,  overdracht van bedrijfstak en algemeenheid,…), met een fiscale optimalisatie en bijstand in de keuze van de operaties en de te gebruiken vehikels: patrimoniumvennootschappen, tijdelijke vennootschap, handelaar van goederen, GVV,…
Voor hun investeringen
-    Opstelling en onderhandeling van contracten (prestaties van diensten, management, overname handelsfonds,…), van partnerschappen (joint-venture, MBO en LMBO, tijdelijke associatie, G.I.E., … ), conventionele zekerheden (hypotheek, pand op handelsfonds, borgstelling,…).
-    Vastgoed :
o    Optimalisatie van de verkoop, het houden en de overdracht in volle eigendom of op ontlede wijze (vruchtgebruik/naakte eigendom, leasing, split sale,...) in alle stadia van het proces : intentieverklaring, bod, due diligence, overeenkomst en notariële akte.
o    Optimalisatie van de fiscaliteit (BTW, kadastraal inkomen, onroerende voorheffing, bezettingstaks) ;
o    Opstellen van overeenkomsten bij de terbeschikkingstelling van goederen: handelshuur, operationele leasing, gebruiksrecht, pacht, overeenkomst van bezetting, lease-back. 
o    Vastgoedpromotie : opstellen van aktes van verdeeldheid, akten van percelen, afstand van toetreding, erfdienstbaarheden, overeenkomst van joint venture. 
o    Mede-eigendom : opstellen van basisakte, reglement van mede-eigendom en intern reglement, bijstand in het kader van het functioneren van de organen van mede-eigendom (opstellen van PV). 
o    Zekerheden en financieringen : conventionele hypotheek, hypothecair mandaat, voorrecht, pand…
o    Beheer van de dossiers voor burgerlijke en fiscale rechtbanken  

Om de fiscale kosten te verlagen
-    Bijstand op het vlak van administratieve en fiscale procedures :  ruling en geanticpeerde beslissing, voorafgaande expertise of controle, goedkeuring van verkopers van goederen, meerwaarden gerealiseerd door niet-inwoner, demarches bij registratiekantoren, bewaring van hypotheken en ontvangsten ….
-    Algemene optimalisatie van de fiscaliteit van de lasten en aftrekposten van de onderneming ;
-    Beheer van de geschillen met de fiscale administraties (verklaringen, vraag tot inlichtingen, controle, bezwaarschrift, aanslagbiljet,     ambtelijke aanslag, bevelschrift, proces-verbaal, beslagen en uitvoeringsmaatregelen, verschillende kennisgevingen, …).

In geval van intern conflict 
-    Oplossen van geschillen tussen aandeelhouders (terugtrekking, uitsluiting, ontbinding, nietigheid van AV, voorlopig bewindvoerder, misbruik van meerderheid, van minderheid, …), sociale mandatarissen en kaders.